VEPA
VEPA Käitumisoskuste Mäng Valga Priimetsa koolis
Alates 2019/2020. õppeaastast rakendatakse meie koolis VEPA Käitumisoksuste Mängu metoodikat, mille eesmärk on kaasa aidata õpilaste eneseregulatsiooni ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengule. Meie koolis rakendavad VEPA metoodikat õpetaja Žanna Malinina 1A klassis, õpetaja Olga Kopõtnik 2A klassis, õpetaja Kaari Kaasik, õpetaja Tiina Kupits 3B klassis, õpetaja Jelena Nilendere 3А klassis, õpetaja Tatjana Stiba 4A klassis ja Oksana Avramenko eriklassis. VEPA metoodikaga on tutvunud kooli tugispetsialistid ja juhtkonna liikmed.
VEPA on tõenduspõhine metoodika, mis sai alguse USA-s (Good Behavior Game) ja mille mõju lapse käekäigule tulevikus on tõestatud mitmete uuringutega. Eestis rakendatakse VEPA metoodikat alates 2014/2015.õppeaastast. VEPA metoodika koolituse on läbinud rohkem kui 800 õpetajat enam kui 120 koolist üle Eesti.
VEPA metoodika eripära seisneb selles, et mänguliste võtete abil õpetatakse lastele eneseregulatsiooni. Eneseregulatsioon on oskuste kogum, mis hõlmab keskendumist, tähelepanu ümberlülitamist, paindlikkust, püsivust, toimetulekut tugevate tunnetega ja oma käitumise kohandamist vastavalt olukorrale. VEPA puhul on suur rõhk pandud ka tunnustamisele ja üksteise märkamisele, mis toetab laste sotsiaalset ja emotsionaalset kompetentsi.
2016-2018 aastatel Eestis läbiviidud VEPA metoodika mõju-uuring on tõestanud, et VEPA rakendamine vähendab käitumisprobleeme klassis ja parendab laste hakkamasaamist tunnis. Rohkem infot VEPA mõju-uuringu kohta leiab Tervise Arengu Instituudi noremteaduri Karin Streimanni esinemisest.
Arenenud eneseregulatsioon ja sotsiaal-emotsionaalsed oskused omavad suurt mõju inimese käekäigule ja heaolule. Uuringutega on tõestatud, et VEPA rakendamine algklassides aitab ennetada sõltuvuste teket, koolist väljalangemist ja agressiivset käitumist noorte seas. Meie kooli jaoks on väga oluline VEPA metoodika tõhus ennetav mõju.
Lastele meeldivad kõige rohkem sellised VEPA elemendid nagu Memme vigurid, Nimepulgad, taimer, VEPA mäng.
Oleme märganud, et Vepa mängu rakendamise ajal on klassis rahulikum.
Õpetajad on pannud tähele, et õpilastele meeldib VEPA metoodika ja nad võtavad sellest aktiivselt osa.
Meie kooli visioon/mission/põhiväärtused toetavad VEPa metoodika kasutamist. VEPA mõjub lastele positiivselt, toetab kooli visiooni/missiooni/põhiväärtusi ja seetõttu VEPA rakendamine on kasulik. Tagasisidet andnud lapsevanematel on positiivne tagasiside.
Metoodika omandamiseks läbivad õpetajad õppeaasta jooksul kolmepäevase koolituse ning saavad jooksvalt ka VEPA mentori toetust. Mentor külastab nende tunde, aitab kohandada metoodikat vastavalt õpetaja vajadustele ja nõustab metoodika rakendamisega seotud küsimustes. Kui õpetajal on VEPA metoodika käes, siis ta võib seda rakendada veel mitme aasta jooksul, et pakkuda tuge erinevatele lastele ja luua oma klassis turvalist, sõbralikku ja õppimisele orienteeritud õhkkond.
Meie koolist on VEPA metoodika lühikoolituse läbinud ka eripedagoog, psühholoog ja õppejuht, mis aitab meie kooliperel lähtuda samadest põhimõtetest.
Rohkem informatsiooni VEPA metoodika kohta leiate VEPA kodulehelt ja Facebooki lehelt. Lapsevanematele võib pakkuda huvi brošüür VEPA kodu.